woensdag 29 april 2020

Spreekwoorden en uitdrukkingen


De kinderen kregen de opdracht om een verhaal te schrijven over een spreekwoord.
Hier enkele knappe resultaten!

Raad het spreekwoord.

Samir was super lui. Op een dag vroeg zijn oma om een paar klusjes te komen doen in haar tuin. Ze had haar been gebroken en kon ze zelf niet doen. Samir had daar eigenlijk geen zin in dus belde hij Jantje om te komen helpen. Samir liet Jantje alle klusjes uitvoeren terwijl hij heel de tijd op zijn tablet zat te spelen. Jantje vond het helemaal niet leuk dat Samir niks deed maar deed verder met het werk omdat hij het zonde vond voor Samir zijn oma. Na de klusjes moest Jantje naar huis. Samir ging binnen bij zijn oma en vertelde dat hij al het werk gedaan had. Dat Jantje had geholpen en eigenlijk al het werk zelf had gedaan vertelde Samir natuurlijk niet. Zijn oma was zo blij dat ze hem 20 euro gaf voor zijn harde werk. Samir kocht met het geld een grote zak snoep voor zichzelf.

Welk spreekwoord heb ik gebruikt??? Kijk hieronder voor het antwoord.
Hij pronkt met andermans veren. - Diewert

Na regen komt zonneschijn.

In de tijd van Corona vervelen we ons allemaal wel een beetje. Maar we moeten positief blijven. Want na regen komt zonneschijn. Er is heel veel tegenslag in deze tijd. We kunnen nu niet alles doen wat we normaal wel doen, zoals sporten of afspreken met vrienden of vriendinnen... Sommige mensen hebben ook familieleden die in een ander land wonen. En die kunnen ze nu niet bezoeken. Maar gelukkig komt er na een negatieve tijd weer een goede tijd. Ik denk dat we allemaal wel hopen dat de zon snel weer gaat schijnen. Hoop jij dat ook? - Emma

Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel.

Het was een mooie dag ,ik verveelde mij en ik wou niet buiten spelen, ook al was het een hele zonnige dag. Het enige waar ik zin in had was op mijn tablet spelen. Dus ik vroeg aan mama of ik op mijn tablet mocht spelen. Maar het enige wat ze zei was: “nee, het is een super mooie dag, ga een beetje buiten spelen en bovendien is het maandag dan mag je niet op je tablet”. Dus ik ging met tegenzin naar buiten een beetje voetballen. Toen kwam mama naar buiten en zei: “ik moet dringend naar de winkel en ik zal zeker een half uurtje weg zijn”. Dus ik greep mijn kans want papa was nog altijd op zijn werk. Ik ging heel snel naar mijn tablet ik speelde een half uurtje op mijn tablet totdat ik mama zag thuiskomen. Toen verstopte ik snel mijn tablet maar mama zag door het raam dat ik mijn tablet aan het verstoppen was. Toen mama naar binnen kwam zei ze: “als de kat van huis is dansen de muizen op tafel”. - Niels

Achter de wolken schijnt de zon.

Ooit ontstond er een virus die corona noemde. Door de coronavirus moesten alle mensen thuis blijven want anders konden ze besmet worden. De coronavirus was heel gevaarlijk voor mensen die een hartziekten, longaandoening,en oud waren. Het was thuis heel erg saai spelletjes en andere dingen waren ook saai. Gelukkig dat er soms goed weer was, dan konden de kinderen die een tuin hebben in hun tuin spelen.Af entoe maakten ze online lessen waar ze elkaar konden zien.Toen de scholen terug geopend waren gingen de kinderen geen 1 sec aarzelen om elkaar terug te ontmoeten.Ze hadden elkaar en juffen gemist. Er was al een maand voorbij maar het leek alsof er nog meer maanden voorbij waren. Hopelijk maken de mensen dit nooit mee en kunnen alle kinderen naar school blijven gaan.Niet vergeten “Achter de wolken schijnt de zon”. -Ali

Na regen komt zonneschijn.

Rond eind 2019 en begin 2020 was het Corona virus ontstaan in China. Ze zeggen dat het is ontstaan op een markt, maar sommige mensen zeggen ook dat het gewoon door de mens komt. Toen het was ontstaan wist ik er zelf nog helemaal niks van, totdat het ook heel erg werd in Italië en Spanje. Rond die tijd ging iedereen ook op wintersport. Italië is een land waar best veel mensen op wintersport gaan. Het virus was natuurlijk al in Italië, maar doordat heel veel mensen daar zijn geweest en na hun vakantie weer terug naar huis kwamen, is het virus ook in Nederland en België gekomen. Nu is het een aantal maanden verder, en nu is het over ongeveer de hele wereld verspreid! In elk land zijn ze heel druk bezig om een medicijn te vinden voor het te stoppen, en alle besmette mensen weer terug beter te maken. Er zijn wel al heel veel mensen gestorven door Corona maar ze proberen om zo snel mogelijk een medicijn te vinden. En als het dan eindelijk weg is, kunnen we elkaar weer allemaal zien, kunnen we weer terug naar school en we kunnen dan ook weer allemaal gaan sporten! Nu is er regen maar over een tijd is er weer zonneschijn! - Babet

De appel valt niet ver van de boom.

Dat betekent natuurlijk niet dat de appel naast de boom valt. Het betekent dat je op je ouders trekt. Dus dat je er veel op lijkt. Een voorbeeld is dat je ongeveer dezelfde ogen en haar hebt. Maar je kan ook innerlijk en sportief op je ouders lijken.Je kan het ook gebruiken bij je ouders zelf. Zij hebben ook ouders, dus het gaat niet perse over je eigen ouders. Maar lang niet iedereen lijkt op zijn/haar ouders. Sommigen lijken misschien op hun zus of hun broer. Want je broer en zus zijn ook onderdeel van je gezin . Mijn papa houdt van lego en ik ook. Mijn mama houdt van Frans ik ook. Ik heb bijvoorbeeld dezelfde bruine ogen van mijn mama en dezelfde dikke, blonde haren van mijn papa . En ik kan het even goed uitleggen als mijn mama . Mijn appel valt dus niet van onze boom! - Brent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Printfriendly